W drugim roku funkcjonowania Szkoły praca skupiała się przede wszystkim na doskonaleniu działalności dydaktyczno – wychowawczej w celu likwidacji drugoroczności w klasach I – IV oraz doskonaleniu pracy organizacji szkolnych.
Rok szkolny 1974/1975 był ważnym momentem dla całej społeczności szkolnej. Miało wówczas miejsce uroczyste odsłonięcie pomnika Jana Kochanowskiego, pierwszego Patrona Szkoły.
Dotychczasowa praca dydaktyczno – wychowawcza naszej placówki przez wizytatorów oceniana była pozytywnie, ale w roku szkolnym 1978/79 otrzymała najwyższą wyróżniającą ocenę z dotychczas uzyskanych, pomimo dużej rotacji nauczycieli i przeciążenia budynku szkolnego ( średnia klasowa – 37 uczniów na 1 oddział najwyższą w Krakowie). Był to zarazem pierwszy rok wdrażania nowej koncepcji organizacyjno – programowej nauczania początkowego (nowy program nauczania w klasach I – III oraz w ogniskach przedszkolnych, pojawił się nowy przedmiot – środowisko).
W Szkole wprowadzono w życie postanowienia Kodeksu Ucznia. Kształtowano poszanowanie symboli narodowych oraz tworzono szkolną obrzędowość i tradycję poprzez właściwy ceremoniał szkolny. Szkoła, jak co roku, bardzo uroczyście obchodziła rocznicę Odzyskania Niepodległości.
W roku szkolnym 1980/81 byliśmy gospodarzami obchodów z okazji 450 rocznicy urodzin Jana Kochanowskiego. Rok następny z kolei był rokiem eksperymentu. Dotyczył m. in.: wprowadzenia pięciodniowego tygodnia nauczania, zaktualizowania regulaminu Rady Pedagogicznej oraz zasad klasyfikacji, nowego regulaminu pracy Rady Pedagogicznej.
By to rok niezwykle trudny, zarówno dla nauczycieli, jak i Dyrekcji. Jednak Szkoła przez cały ten czas swoje zadania realizowała prawidłowo.
04.01.1981 roku podczas konferencji pani dyrektor E. Filipek przekazała Radzie Pedagogicznej wytyczne do pracy Szkoły w okresie stanu wojennego. Na terenie Szkoły Komitet Zakładowy „Solidarność” prężnie rozpoczął swoją działalność.
Rok szkolny 1982/1983 to czas napiętej sytuacji politycznej. Nauczyciele poprzez swoją postawę starali się wskazywać uczniom słuszne drogi wyboru właściwych racji.
Priorytetem Szkoły były oddziaływania wychowawcze i rozwijanie zainteresowań naukowych.
Kolejny rok pracy Szkoły skupił się wokół nadania jej Sztandaru. Ową inicjatywę podjęła Dyrekcja Szkoły wspólnie z nauczycielami i Komitetem Rodzicielskim, a władze oświatowe poparły ją pismem z dn. 26.06.1984 roku. Fundatorem Sztandaru był Komitet Rodzicielski działający przy Szkole oraz Komitet Obwodowy Osiedla Złotego Wieku.
Uroczystość miała miejsce dnia 19. 01. 1985 roku. W imieniu fundatorów Sztandar przekazał przewodniczący Komitetu Rodzicielskiego, J. Kosobucki, na ręce Dyrektora Szkoły, E. Filipek, która po prezentacji Sztandaru przekazała go Pocztowi Sztandarowemu Szkoły. Następnie nastąpiło uroczyste ślubowanie: „My uczniowie SP 85 im. J. Kochanowskiego w Krakowie ślubujemy na Sztandar naszej Szkoły, że będziemy dobrymi Polakami, będziemy dbać o dobre imię swojej klasy i Szkoły, będziemy szczerze kochać swoją socjalistyczną Ojczyznę i dla niej będziemy pracować, kiedy dorośniemy”.
11 czerwca młodzież i nauczyciele szczególnie zaangażowani w uroczystość nadania Sztandaru w nagrodę pojechali na wycieczkę do Czarnolasu.